Reklamační podmínky
Nezapomeňte, prosím, že záruční doba a životnost jsou různé pojmy. Životnost je dána způsobem a intenzitou používání a nemusí být vždy stejná jako záruční doba.
Všeobecná ustanovení
- Tento reklamační řád má za účel upravit práva a povinnosti obou stran při kupní smlouvě spotřebního zboží (dále jen jako "zboží"), a to především s ohledem na uplatnění práv kupujícího z odpovědnosti za vady (dále jen jako "reklamace").
- Prodávajícím je firma CELAR CZ s.r.o. , IČ: 212 85 489, Družstevní 146, PSČ 561 51 Letohrad, zapsaná v OR vedeném Krajským soudem v Hradci Králové, oddíl C, vložka 52519. Kupujícím je subjekt, který s prodávajícím uzavřel smlouvu o koupi zboží.
- Tento reklamační řád se uplatní v případě, kdy je druhá smluvní strana spotřebitelem podle ustanovení § 419 zákona č. 89/2012 Sb. V ostatních případech se tento reklamační řád nevyužije a práva a povinnosti smluvních stran se řídí pouze příslušnou smlouvou a právními předpisy.
- Prodávající je povinen ve svých obchodech zajistit přítomnost osoby pověřené k vyřizování reklamací, a to po celou provozní dobu.
Práva z vadného plnění
I.
- V případě podstatného porušení kupní smlouvy může kupující požadovat dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené. Jestliže se vada týká jen určité součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu této součásti. Pokud není možné věc vyměnit a není-li to vzhledem k povaze vady nepřiměřené, může kupující odstoupit od smlouvy. Podstatným porušením kupní smlouvy je takové porušení kupní smlouvy, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala; v ostatních případech se má za to, že porušení podstatné není.
- V případě, že by byl postup dle předchozího odstavce - tj. výměna věci – neúměrný, zejména je-li možné vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má namísto výměny prodávající právo na bezplatné odstranění vady.
- V případě, že kupující nemůže věc používat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad, má právo na dodání nové věci, nebo výměnu součásti, nebo od smlouvy odstoupit.
- V případě, že kupující neuplatní právo na dodání nové věci, výměnu součásti, opravu věci, nebo neodstoupí od smlouvy, může při vzniku práva z vady požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny. Právo na přiměřenou slevu z kupní ceny má i v případě, že prodávající nemůže dodat novou věc, vyměnit součást věci, věc opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy činilo kupujícímu značné obtíže; to platí za předpokladu, že kupující neuplatnil právo, které by bylo s tímto postupem v rozporu.
- Dokud kupující neuplatní právo na slevu z kupní ceny nebo neodstoupí od smlouvy, může prodávající dodat to, co chybí, nebo odstranit právní vadu. Jiné vady může prodávající odstranit podle své volby opravou věci nebo dodáním nové věci; volba nesmí kupujícímu způsobit nepřiměřené náklady.
II.
- V případě nepodstatného porušení kupní smlouvy má kupující právo na opravu věci, nebo přiměřenou slevu z kupní ceny.
- Dokud kupující neuplatní právo na slevu z kupní ceny nebo neodstoupí od smlouvy, může prodávající dodat, co chybí, nebo odstranit právní vadu. Jiné vady může prodávající odstranit podle své volby opravou věci nebo dodáním nové věci; volba nesmí kupujícímu způsobit nepřiměřené náklady.
- Neodstraní-li prodávající vadu věci včas nebo vadu věci odmítne odstranit, může kupující požadovat slevu z kupní ceny, anebo může od smlouvy odstoupit. Provedenou volbu nemůže kupující změnit bez souhlasu prodávajícího.
Uplatnění práv z vad
- Kupující je oprávněn uplatnit právo z vad, které se vyskytnou u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí.
- Neoznámil-li kupující prodávajícímu bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, pozbývá práva z vad. Jedná-li se o skrytou vadu, platí totéž, nebyla-li vada oznámena bez zbytečného odkladu poté, co ji kupující mohl při dostatečné péči zjistit, nejpozději však do dvou let po odevzdání věci.
- Prodávající může případně poskytnout kupujícímu smluvní záruku za jakost.
- Práva z vad spočívající v odstoupení od smlouvy nebo dodání nové věci se kupující nemůže domáhat, pokud nemůže věc vrátit v tom stavu, v jakém ji obdržel, ledaže
- a) došlo ke změně stavu v důsledku prohlídky za účelem zjištění vady věci,
- b) použil-li kupující věc ještě před objevením vady,
- c) nezpůsobil-li kupující nemožnost vrácení věci v nezměněném stavu jednáním anebo opomenutím, nebo
- d)prodal-li kupující věc ještě před objevením vady, spotřeboval-li ji, anebo pozměnil-li věc při obvyklém použití; stalo-li se tak je
- Práva z vadné zčásti, vrátí kupující prodávajícímu, co ještě vrátit může, a dá prodávajícímu náhradu do výše, v níž měl z použití věci prospěch. se nemůže kupující domáhat, pokud vada vznikla po předání zboží, v případě, že se vada projeví do šesti měsíců od předání zboží, má se za to, že zboží bylo vadné již při předání. Na prodávajícím je pak, aby doložil, že zboží vadné nebylo.
- Práva z vad se kupující nemůže domáhat, pokud vada vznikla nevhodným používáním zboží, nešetrným zacházením nebo násilným mechanickým poškozením zboží, nedodržením pokynů stanovených výrobcem, distributorem, neodborným zacházením, manipulací nebo zanedbáním péče o zboží nebo provedením neoprávněného zásahu do zboží či jiných úprav bez svolení výrobce.
- Práva z vad se kupující rovněž nemůže domáhat u věci prodávané za nižší cenu ohledně vady, pro kterou byla nižší cena ujednána, a v případě opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním.
- Kupující nemá práva z vadného plnění, pokud kupující před převzetím věci věděl, že věc má vadu.
Povinnosti kupujícího při reklamaci
- Při uplatnění reklamace musí kupující doložit k reklamovanému zboží zejména originál nebo kopii vydaného prodejního dokladu. Nepředloží-li kupující v okamžiku reklamace prodejní doklad, je povinen prokázat bez své právo k reklamované věci, stejně jako skutečnost, že reklamované zboží bylo zakoupeno u prodávajícího a dobu, kdy k zakoupení zboží, případně jeho převzetí došlo.
- Kupující je při reklamaci povinen prodávajícímu sdělit, jaké právo z vady si zvolil. Provedenou volbu nemůže kupující změnit bez souhlasu prodávajícího; to neplatí, žádal-li kupující opravu vady, která se ukáže jako neopravitelná.
- Při uplatnění reklamace musí být reklamované zboží čisté a hygienicky nezávadné. V opačném případě si prodávající vyhrazuje právo zboží nepřijmout.
Vyřízení reklamace
- Prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání.
- O reklamaci prodávající rozhodne ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně vady bude vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 kalendářních dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající s kupujícím nedohodne jinak. Opravené nebo vyměněné zboží bude připraveno k osobnímu vyzvednutí nejpozději 30. den ode dne uplatnění reklamace v místě jejího uplatnění, nebude-li mezi kupujícím a prodávajícím ujednáno jinak.
- Prodávající vydá kupujícímu písemné potvrzení o tom, kdy kupující uplatnil reklamaci, co je jejím obsahem a jaký způsob jejího vyřízení požaduje. Prodávající o vyřízení reklamace kupujícího informuje, pokud se nedohodnou jinak. Dále prodávající vydá kupujícímu potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání. Pro případ zamítnuté reklamace prodávající kupujícímu vydá písemné odůvodnění tohoto zamítnutí.
- Skladné a náklady spojené s neoprávněnou reklamací: Při nevyzvednutí reklamace do 30 dnů po termínu ukončení opravy nebo při nevyzvednutí zboží v případě neoprávněné reklamace, může být kupujícímu účtováno skladné ve výši 50,- Kč bez DPH za každý započatý kalendářní den. Prodejce je oprávněn zboží nevydat, dokud nebude uhrazena celá částka za opravu, případně skladné. V případě, že tato částka převýší aktuální prodejní cenu zboží je prodejce oprávněn zboží prodat a vzniklé náklady takto pokrýt.
Závěrečná ustanovení
- Tento reklamační řád nabývá účinnosti dnem 1.4. 2024